MENU ▼

Kiedy najlepiej wykonywać badania

Odpowiedź nigdy nie jest jednoznaczna… 
... jeśli test będzie wykonany po raz pierwszy to najlepiej jak najszybciej - dzięki temu wcześniej rozpoczniemy trening z odpowiednimi zindywidualizowanymi obciążeniami.


kalendarz... jeśli są to już nasze cykliczne badania, zasadnym jest zrobić je na początku okresu przygotowawczego. 
Kolejne „testowanie się”, na późniejszych etapach treningowych  jest uzależnione od zmian intensywności i objętości treningowej.

Następny test powinniśmy wykonać w momencie zmiany charakteru treningu np. skończyliśmy trening o charakterze objętościowym w niskich intensywnościach i zaczynamy trening w wyższych intensywnościach.

Parametry krążeniowo-oddechowe pod wpływem pracy treningowej zmieniają się, a co za tym idzie przesuwają się parametry progowe i strefy intensywności wysiłku, dlatego ważne jest cykliczne wykonywanie badań wydolnościowych.

 

Dla sportowców amatorów optymalne jest zrobienie 3 testów w ciągu roku.

 

PRZYKŁADOWY "KALENDARZ" BADAŃ

W dyscyplinach wydolnościowych takich jak choćby biegi średnio i długodystansowe, kolarstwo, triathlon, pływanie itp., 
gdzie okres startowy zaczyna się późną wiosną, a kończy z początkiem jesieni, warto byłoby przeprowadzić testy na początku okresu przygotowawczego (późna jesień, wczesna zima). 

Następnie przed kolejnym okresem treningowym czyli wiosną przed sezonem startowym oraz 
pod koniec sezonu (jesienią) w celu analizy wykonanej pracy oraz wyznaczenia parametrów treningowych w okresie roztrenowania.

Jeżeli czujemy lekką obniżkę formy warto zrobić badania w środku sezonu, które pokażą aktualną dyspozycję i wskażą właściwy kierunek treningu, aby dalsza część okresu startowego przyniosła zamierzone rezultaty. Dobrze jest także zrobić morfologię krwi i skonsultować się ze specjalistą w celu ustalenia ew. suplementacji.

Tak prowadzony monitoring zapewni skuteczny, bezpieczny i dopasowany do aktualnych możliwości trening. 
Dla osób mniej zaawansowanych już nawet 2 testy w roku dadzą rzetelny obraz formy i pomogą wyznaczyć odpowiednie parametry pracy treningowej.

 

Generalnie regularne „testowanie się” pozwoli zoptymalizować proces treningowy, dzięki czemu uzyskasz lepsze wyniki, a trening stanie się świadomy.